Det var ord som energikrise, energibesparelser og lignende, der stod øverst på listen over danskernes mest googlede ord i 2022. Og det var i sandhed et år, hvor energipriserne nåede helt uhørt høje niveauer. Den bekymring var naturligvis også at spore hos mange af Jeudans kunder.
Hurtig og effektiv arbejdsgruppe
Jeudan nedsatte derfor en intern arbejdsgruppe, som skulle undersøge, hvor og hvordan der kan skabes hurtige og effektive besparelser indenfor særligt el. Målet var at komme frem til en række helt konkrete initiativer, som kunne sætte i gang på Bredgade 30, 32 og 34 og også på længere sigt realiseres hos kunderne. Udover de konkrete initiativer, som arbejdsgruppen fandt frem til, har der også været fokus på at dele mere generelle, gode råd ift. hvad Jeudans kunder selv kan gøre for at reducere energiomkostninger i deres lejemål.
Sådan prioriterede vi emner og arbejdsgruppe
Størstedelen af Jeudans ejendomme ligger i København og på Frederiksberg, hvor der opvarmes med fjernvarme. Det blev derfor prioriteret at finde forslag til, hvordan forbruget af el kan reduceres.
For at sikre hurtig fremdrift i arbejdsgruppen blev den sammensat af repræsentanter fra de tekniske fag VVS og EL samt en række medarbejdere, der dagligt kommer på Jeudans ejendomme og derfor kender dem fra kælder til kvist.
Prioriteringer i sammensætningen af arbejdsgruppen:
1. Deltagere med teknisk indsigt ift. mulige løsninger
2. Deltagere med viden om kommunikation med kunder og medarbejdere
3. Deltagere med indsigt i Jeudans ejendomme, både de udlejede og de ledige
4. Deltagere med praktisk viden og færdigheder til at føre initiativerne ud i livet.
Hvad er der så kommet ud af arbejdsgruppen?
På Jeudans hovedkontor i Bredgade er alle rum gennemgået, både inde og ude. Kundernes ejendomme er også blevet besøgt for at undersøge energiforbruget med henblik på at finde besparelsesmuligheder på fællesarealer som kældre, opgange, lofter, udearealer og teknikrum. Udgiften til undersøgelserne er afholdt af Jeudan, men besparelserne kommer naturligvis kunderne til gode.
Det overordnede fokus har været på reduktion af strømforbruget. Det gælder bl.a. belysningen, hvor der er meget at hente ved at udskifte lyskilder til LED og ved at tilpasse styringen af lyset, så man f.eks. kun lader lyset brænde i kortere perioder på de arealer, hvor der ikke er så meget trafik.
På hovedkontoret i Bredgade er strømtunge ventilatorer blevet udskiftet med mere energieffektive varianter, og der er etableret ventilatorstyringer, så ventilatorerne kun kører 30 % af dagen, sammenlignet med 100 % tidligere.
1. Lyskilder skiftet til LED
2. Styring af lys i områder med lav trafik
3. Strømtunge ventilatorer udskiftet med mere energieffektive
4. Ventilatorstyring reducerer brugstiden med 70 %
Dennis Patrick Lund, afdelingsdirektør for produktion og medlem af arbejdsgruppen for at høre lidt mere om, hvad de har fundet ud af undervejs:
“Jeg er for det første utroligt stolt over, hvor omstillingsparate vores medarbejdere er, når vi beder dem begynde på en ny og omfattende opgave med kort varsel. De har udelukkende været positive og har bidraget med gode idéer og uvurderlig know-how undervejs,” fortæller Dennis og fortsætter med et godt eksempel på en stor besparelse:
Jeg synes, der er mange flotte resultater men ét eksempel er, at vi har formået at omsætte en investering på 20.000 kr. for 10 stk. ur-styringer på hovedkontorets toiletventilatorer til en besparelse på næsten 25.000 kWh årligt. Det svarer til 5 husstandes strømforbrug på et helt år! Det synes jeg er ret vildt.
Fokus på hurtig tilbagebetalingstid
I eksemplet herover ligger tilbagebetalingstiden på kun 4 - 6 måneder. Netop tilbagebetalingstiden er et vigtigt parameter, når Jeudan fremadrettet skal vurdere, hvilke initiativer, det bedst kan betale sig at sætte i gang. Det har arbejdsgruppen været med til at få frem i lyset med de mange gode og konkrete initiativer.
Små, nemme ting, der gør en stor forskel
Generelt set er initiativerne blevet mødt med stor opbakning og nysgerrighed. Det er dog også konstateret undervejs, at der er grænser for, hvor langt temperaturen kan komme ned på kontorer med stillesiddende arbejde, men efter lidt justeringer på det område, er arbejdsgruppens idéer blevet taget rigtigt godt i mod.
Dennis slutter med noget som de fleste i Jeudan nok har tænkt over efterfølgende, og det er vigtigt at huske fremadrettet: “Jeg blev overrasket over hvor mange “nemme” løsninger, vi fandt frem til på så kort tid. Jeg tror, vi alle sad med en tanke om, hvorfor vi dog ikke havde gjort det her noget tidligere?”
Den opfordring – og en lille hilsen fra Jeudans marketingafdeling – er hermed givet videre.
Ansvarlighed
Ansvarlighed
Vi værner om en klimavenlig by. Vi værner om byens historie. Vi værner om byens udvikling. Tankerne er grønne, og vi gør en dyd ud af bæredygtig renovering.